Tässä artikkelissa käymme läpi syyt miksi verkkoshoppailu on seuraava mullistava innovaatio arjessa. Tänäänkin verkossa asiointi on varsin normaalia. Vielä kuitenkin puuttuu muutama tärkeä palanen, joka tullessaan vaikuttaa jokaisen arjen osa-alueeseen. Lue lisää, mikäli sinua kiinnostaa tietää miten hyödyt verkkoshoppailusta vielä enemmän jatkossa.
Halvat lähetit
Ensimmäiset ruokalähetit tulivat Suomeen jo 70-luvulla, mutta trendi ei ollut jäädäkseen. Ilman sukkelaa nettisovellusta innovaatio jäi unholaan, ja vasta noin kymmenen vuotta sitten teknologia oli kehittynyt vastaamaan kuluttajan tarpeita. Suomessa tunnettu Wolt -yhtiö on esimerkiksi perustettu 2014, ja ruokalähetit ovat vasta viime vuosina yleistyneet Suomessa.
Lähetin hinta on yllättävän alhainen ja useimmat ruokakaupat tarjoavat jo omat vastaavat palvelut suoraan asiakkaille. Yritysten välinen kilpailu on kovaa ja anteeksiantamatonta, mutta meille kuluttajille tämä tietää vain ja ainoastaan hyvää.
Kustannustehokas ja aikaa säästävä lähetti mahdollistaa rahan ja ajan sijoittamisen muihin (hauskempiin) aktiviteetteihin. Kun lähetti käy ostoksilla, elokuvien ystävä pistää Netflixin päälle, pelaajan vaihtoehto on NetBet nettikasino, ja taiteilija jatkaa seuraavan taideteoksen luomista.
Lainsäädäntö ei ole astunut väliin ruoan toimituksessa samalla tavalla kuin esimerkiksi taksialalla, ja tästä syystä hinnat saattavat muuttua nykyistä hintatasoa alemmaksi. Muistettakoon että tässä kohtaa mitään selvää faktaa asiasta ei löydy, pelkästään teoriaa ja mielipidettä.
Nopeammat toimitukset
Ennen vanhaan verkossa ostamisen tavallisten puujalkakauppojen sijaan oli turhan mutkikasta ja vaikeatajuista. Esimerkiksi kaksi vuotta sitten uutisoitiin ruokatoimitusten saapuvan kotiovelle muutaman tunnin sisällä tilauksesta. Nykyään toimitukset kestävät harvoin yli 40 minuuttia. Tosin on pidettävä mielessä oma asuinkunta.
Nopeammat toimitukset ovat kuitenkin tosiasia kaikilla aloilla, ja yritykset ovat joutuneet sijoittamaan huikean määrän resursseja mahdollistaakseen logistiikan toimituksille. Esimerkiksi amerikkalaisjätin Amazonin tulo Ruotsin markkinoille hiljakkoin on selvästi saanut suomalaiset yhtiötkin reagoimaan kovempaan kilpailuun.
Jopa Suomen Posti on lähtenyt leikkiin mukaan, ja tarjoaa oman palvelun verkkokaupoille. Isoimmat tekijät eivät kuitenkaan käytä valtion hallitsemaa postipalvelua vaan vielä nopeampia palveluntarjoajia.
Parempi valikoima
Nettikaupoissa et pääse näkemään tuotteita fyysisesti, mikä on sekä hyvä että huono asia. Hyvä puoli on tietenkin erittäin laaja ja kattava valikoima, jota usein suositellaan asiakkaille suoraan tekoälyn voimalla. Ja koska nettikaupan perustaminen on paljon helpompaa kuin puujalkakaupan, uuttaluovia yrityksiä ilmaantuu markkinoille paljon säännöllisemmin kuin ennen. Sama ilmiö on huomattu myös päinvastakkaisessa asettelussa. Esimerkiksi äänilaitteisiin erikoistunut suomalainen Hifistudio on lanseerannut oman verkkokaupan hiljakkoin pohjoismaiden asukaille.
Mukavampi shoppailukokemus
Vielä kymmenen vuotta sitten älypuhelimen tai tabletin kanssa selailu aiheutti säännöllisin välein päänsärkyä onnettomalle lukijalle. Nykyään hakukoneoptimoinnin ammattilaiset kehottavatkin kaikkia sivuja keskittymään ensisijaisesti optimoimaan sivustot älypuhelimille. Shoppaajalle tämä on loistava uutinen, koska se tarkoittaa ettei edes läppäriä tarvitse shoppailuun enää.
Googlen oma palvelu Google Shopping on myös mullistamassa shoppaajien kokemusta, ja kiinnostavimmat tuotteet löytyvät jo Google -haussa. Monet palveluntarjoajat ovat tehneet verkko-ostoista ja niiden maksamisesta turvallisemman, ja moni ruokakauppakin tarjoaa asiakkailleen ennalta maksettuja kortteja joita voi käyttää maksuun netissä.
Luottokortilla maksaminen on yleistynyt Suomessa, ja etenkin vaatteiden ostoissa luottokortin käyttöä suositellaan. Tämä siitä yksinkertaisesta syystä, että vaatteiden palautusprosessi olisi helpoin mahdollinen. Useimmat verkkokaupat tarjoavat ilmaisen palautuksen monelle tuotekategorialle (mm. vaatteet, kengät, elektroniikka), mikä tekeekin shoppailusta niin helpon. Jos vaate ei istukaan niin kuin pitäisi tai tuote ei vastaa odotuksia, sen saa helposti palautettua.
Yhteenveto
Tässä artikkelissa kävimme läpi miksi verkkoshoppailu on tullut jäädäkseen, sekä miten hyödyt asiakkaana verkkokaupoista. Teknologian kehittyessä reippain askelin on mahdotonta sanoa mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Jopa viiden vuoden päästä näkymät saattavat olla täysin erilaiset kuin nyt. Ja se on hyvä asia.