Digitaalinen vallankumous on jo nähty ja verkkosivustojen kehitys on jatkuvaa. Trendit muuttuvat kokoajan teknologian kehityksen sekä asiakkaiden toiveiden ja tarpeiden perusteella. Se luonnollisesti tarkoittaa suurempia vaatimuksia nettisivustojen kehittäjille ja verkkokaupoille, jotka joutuvat päivittämään sivustojaan säännöllisesti vastatakseen kilpailuun.
Moni ala on jumittunut vuosiksi samaan tilaan, kun taas toiset alat ovat jatkaneet dynaamista kehitystään eteenpäin ja muovautuneet melkoisesti tänä aikana. Yksi hyvä esimerkki tästä ovat nettikasinot, jotka ovat muuttuneet alkujaan hyvin yksinkertaisia ja ladattavia kasinopelejä tarjoavista sivustoista nykyisiksi pikapelaamista tarjoaviksi, jättimäisiksi viihdesivustoiksi. Jokainen pikakasino eli kasino ilman rekisteröitymistä sisältää oman kattauksen pelejä ja jopa vedonlyöntiä sekä kaikki on saatavilla myös mobiilisti.
Dynaaminen sisältö
Edellä mainittu kasino ilman rekisteröitymistä on tietenkin vain yksi osa kehitystä eikä se edusta yleistä verkkosivujen tulevaisuutta. Ne ovat kuitenkin erinomainen malli dynaamista sisältöä tarjoavasta verkkosivustosta, joka on tällä hetkellä yksi suurin trendi. Se tarkoittaa sitä, että nettisivuston sisältö on suunnattu asiakkaille perustuen heidän sijaintiinsa, kiinnostuksen kohteisiin ja erityisiin toimintoihin sivulla.
Jatkaaksemme aikaisempaa esimerkkiä kasino ilman rekisteröitymistä voi tarjota erilaisen sisällön suomalaisille ja ruotsalaisille, jonka lisäksi asiakas voi nähdä viimeksi pelaamansa pelit heti etusivulta tai ehdotuksia uusista peleistä, jotka perustuvat aikaisempaan pelihistoriaan. Kohdennettu ja dynaaminen sisältö helpottaa asiointia ja nopeuttaa sitä – ja juuri nopeus on se valtti, millä kasino ilman rekisteröitymistä itseään markkinoi.
Ääniaktivoitava käyttöliittymä
Äänihaut ovat lisääntyneet runsaasti parin vuoden aikana. Yhä useampi ihminen tekee hakuja äänellään ennemmin kuin kirjoittaa sen hakupalveluun. Täten nettisivustojen tulee olla äänihauille optimoituja. Nettisivustojen tulisi siis sisältää sellaisia hakusanoja ja -lauseita sivustolleen, joita asiakas voi äänihakuina etsiä.
Rohkeat värit
Etenkin vuoden 2020 jälkeen ihmiset tulevat kaipaamaan positiivisuutta ja haluavat nähdä iloisia asioita elämässään. Se on jo itsessään syy siihen, miksi verkkosivustoilla kannattaa käyttää tulevaisuudessa rohkeasti erilaisia värejä. Heitä siis neutraali väripalettisi roskiin ja siirry käyttämään esimerkiksi keltaista, punaista, oranssia ja vihreää. Huomioi värien valinnassa myös yrityksesi logo ja värien sisältämät piiloviestit ja merkitykset sekä niiden yhteys yrityksesi arvoihin.
Visualisoi tieto
Sivustolla tarjottava tieto on tärkeää, mutta se, miten se esitetään lukijalle, vaikuttaa merkittävästi myös siihen miten se ymmärretään. Jos verkkosivustosi sisältää paljon tilastotietoa tai muuta nippelitietoa, visualisoi se lukijalle vaikkapa kuvin, taulukoin tai perinteisten kaavioiden avulla. Tällä tavoin tieto on helpommin luettavaa ja samalla helpommin ymmärrettävää. Yhtä lailla tietoa ei tulisi tarjota liikaa, vaan kuvien ja tiedon määrää tulisi tasapainottaa.
Tumma tila
Monet suuret palvelut, kuten viimeisimpänä Apple ja sen iOS-käyttöliittymä, ovat siirtyneet tarjoamaan tuotteensa käyttäjille tumman tilan (dark mode). Vaikka se on käytössä vielä suurimmilta osin pelkästään ohjelmistoissa ja osana käyttöjärjestelmiä, tumman tilan odotetaan laajenevan yhä suuremmissa määrin nettipalveluihinkin.
Tumma tila tarkoittaa sitä, että käyttäjä voi selata sivustoa tummalla taustalla ja se on tarpeen etenkin ilta-aikaan. Tumma tila helpottaa silmien rasitusta, helpottaa nukahtamista ja tällä tavoin myös vähentää päänsärkyjä sekä pitkäaikaisia silmäongelmia. Vain muutaman vuoden sisällä voimme odottaa kyseisen toiminnon otettavan käyttöön yhä useammalla nettisivustolla.
Chattibotit
Perinteistä asiakaspalvelua ollaan jo alettu automatisoimaan ja ihmisen sijaan monilla nettisivustoilla kysymyksiin vastaakin jo chattibotti. Kyseessä on tekoälyyn perustuva ohjelmisto, joka vastaa asiakkaan kysymyksiin siihen syötettyjen avainsanojen ja niihin yhdistettyjen vastausten perusteella. Se sopii erinomaisesti ensiavuksi moniin yleisimpiin asiakaspalvelukysymyksiin, joskin monimutkaisemmat asiakaskysymykset tulisi aina ratkaista oikean asiakaspalvelijan kanssa.
Chattibotit sisältävät kuitenkin huikeaa potentiaalia. Ne voivat kehittää itse itseään ja oppia aikaisemmista kysymyksistä ja vastauksista, jolloin niiden toiminta tehostuu. Lisäksi ne voivat olla osa markkinointia, jolloin chattibotti voi toivottaa kävijän heti tervetulleeksi ja tarjota tietoa esimerkiksi uusimmista tarjouksista tai kysyä, mitä hän on etsimässä. Tällöin asiakaskin löytää etsimänsä helpommin.